۸ راه برای استراحت مفید هنگام درس خواندن

۸ راه برای استراحت مفید هنگام درس خواندن
زمان امتحانات نزدیک است و احتمالاً تعداد زیادی از شما قصد دارید که در خانه مطالعه کنید، ولی تا حالا این اتفاق برایتان افتاده است که پس از نشستن به مدت ۴ ساعت بر روی یک صندلی متوجه شوید که یک پاراگراف را هزار بار مرور کرده اید و همچنان هیچی از آن نفهمیده اید؟ اگر جوابتان مثبت است (و حتی اگر نیست) بهتر است با رعایت چندین نکته درباره وقفه های به منظور استراحت در لابلای درس خواندنتان از این زمانها بهترین استفاده را کنید و پروسه یادگیری را بهبود دهید.

 
1. در هر نوبت بیشتر از یک ساعت درس نخوانید
این مهمترین موضوع است – تقریباً تمامی تحقیقات بر روی عملکرد مغز و تمرکز در هنگام درس خواندن متفق القول هستند که مدت زمان مفید برای یادگیری در بیشتر افراد ۵۰ تا ۹۰ دقیقه در یک نوبت است و تلاش برای ادامه مطالعه بیش از یک ساعت باعث خستگی و اضطراب مضاعف، بدون نتیجه ملموس خواهد شد.
 
2. برنامه داشته باشید
یکی دو ساعت اول را به یادداشت اهداف روزانه خود برای درس خواندن و ایجاد یک برنامه مطالعه مدون و رنگی اختصاص دهید! احتمالاً این موضوع را خیلی جدی نگیرید ولی از نظر علمی اگر برنامه شما واضح و چشم نواز باشد بطوری که توجه تان را جلب کند احتمال زیاد دوباره به آن رجوع خواهید کرد و در نتیجه شانس بیشتری برای هماهنگ بودن با برنامه خود را خواهید داشت.
 
3.مراجعه به شبکه های اجتماعی را برای زمان استراحت نگه دارید
چه ویبره های مداوم تلفن همراهتان باشد چه نوتیفیکیشن های شبکه های اجتماعی بر روی لپ تاپتان، شبکه های اجتماعی در دنیای امروز به عنوان بزرگترین عامل برهم زدن تمرکز افراد در هنگام درس خواندن شناخته می شوند؛ منظورم این است که چطور میخواهید تمرکز کنید وقتی می دانید که ۶ پیغام جدید دارید و هنوز آنها را نخوانده اید ؟
توصیه میکنم که گوشی خود را سایلنت کنید و در کیفتان بگذارید و صفحه فیس بوک روی لپ تاپتان را ببندید و فقط درس بخوانید، اینطوری حداقل خواندن و پاسخ دادن به پیامهایتان می تواند انگیزه ای برای فرا رسیدن زمان استراحت باشد.
 
4.بیرون بروید
هوای تازه؛ از این موضوع به هیچ وجه غافل نشوید که هوای تازه اثر فوق العاده ای بر روی عملکرد مغز دارد پس حتماً در یکی از زمان های استراحت خود بیرون بروید و قدمی بزنید. اگر در شهرهای شلوغ زندگی می کنید پیشنهاد می کنم یک فضای سبز را انتخاب کنید حتی قدم زدن در یک پارک کوچک می توانید ذهن تان را برای مدتی آزاد کند.
 
5.اطرافتان را مرتب کنید
باور می کنید یک میز تمیز و مرتب می تواند بر روی تمرکزتان در هنگام درس خواندن تاثیر داشته باشد ؟ بهتر است باور کنید؛ وقتی بر روی میز شما مجله های رنگارنگ، یک مکعب روبیک نصفه درست شده، قبضی که می خواستید هفته پیش پرداخت کنید قرار دارند تمرکز کردن برای مدت طولانی دشوار می شود، پس هر از گاهی در زمان استراحت بلند شوید و اطرافتان را مرتب کنید.
 
6. یک جا بند نشوید
احتمالاً اشتباه ترین شیوه برای درس خواندن اینگونه است که یک ساعت بر روی تخت خود مطالعه کنید بعد در زمان استراحت در همان جا و همان حالت یک اپیزود از سریال نیمه کاره تان را تماشا کنید! درس خواندن و استراحت در یک مکان مشخص باعث میشود حتی پس از رد کردن ۲ زمان استراحت همچنان احساس کنید هنوز زمان استراحتان فرا نرسیده؛ پس برای تنوع هم که شده در زمان استراحت به یک نقطه دیگر بروید و مکان مطالعه و استراحت خود را از هم جدا کنید. اگر در کتابخانه هستید پیشنهاد می کنم هر چند وقت یک بار به یک اتاق دیگر بروید و یا میزتان را عوض کنید.
 
7. با دوستان تان وقت بگذرانید
یکی از مزایای هماهنگ کردن زمان استراحت با یکی از دوستان تان این است که حتماً باید طبق برنامه ای که داشتید درس بخوانید و زودتر از پای کتاب پا نشوید! صحبت با افراد دیگر باعث می شود که مونولوگ داخلی تان شکسته شود و فکر کردن به چیزی غیر از درس خواندن برای مدتی باعث می شود که برای مدتی ریلکس باشید. در ضمن در هنگام استراحت کردن دیگر به درس فکر نکنید!
 
8. ورزش کنید
برای استراحت های طولانی و یا بعد از ظهرهایی که دیگر نمی خواهید درس بخوانید ولی هنوز میخواهید کار مفید کنید توصیه می کنم باشگاه ورزشی بروید و یا حداقل در پارک مقداری بدوید. ورزش کردن با ترشح هورمون اندروفین در بدنتان باعث ایجاد نشاط و آرامش و رهایی از استرس می شود. در نهایت اگر از ورزش کردن در محیط عمومی احساس خوبی ندارید ویدیوهای زیادی برای ورزش و نرمش در خانه ساخته شده که می توانید با تماشای آنها به صورت حرفه ای ورزش کنید.
امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد